سینما غیر از ملاک تجاری به ملاکهای آرمانی هم نیاز دارد/ شرایط سخت تولید«یدو»
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۹۴۵۸
تهیه کننده «یدو» معتقد است؛ ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاکهای آرمانی نیز داشته باشیم. بیشک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبههای هنری و عقیدتی آثار است.
به گزارش قدس آنلاین، نشست پرسش و پاسخ فیلم «یدو» با حضور کارگردان، محمدرضا مصباح (تهیهکننده)، ستاره پسیانی، آیدین ظریف، ریحانه آریامنش، میلاد صویلاوی (بازیگر)، مرتضی نجفی(مدیر فیلمبرداری)، عباس عباسی (طراحگریم)، میثم مولایی (تدوینگر)، آیدین ظریف (طراح صحنه) و با اجرای علیرضا غفاری بعداز ظهر امروز یکشنبه ۱۹ بهمنماه در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست، مهدی جعفری کارگردان، درباره انتخاب این قصه برای ساخت فیلم «یدو» گفت: من زاده شهر اهواز هستم و چند سالی میشود که در حوزه دفاعمقدس کار میکنم. روزی ابراهیم ایرجزاد داستان«زخم شیر» نوشته صمد طاهری را به من پیشنهاد داد که بخوانم و اگر دوست داشتم فیلمش را بسازم. ما از این قصه، فیلمنامهای سینمایی استخراج کردیم که حاصل آن «یدو» شد.
مصباح نیز پس از تسلیت برای درگذشت علی انصاریان و تشکر از کادر درمان، درباره ژانر فیلم گفت: فیلم «یدو» ترکیبی از ژانر دفاع مقدس، با نگاهی به حوزه خانواده و توجه به نوجوانان است. سال گذشته درصدد همکاری با مهدی جعفری بودم که در این فیلم شرایط فراهم شد. جا دارد از «بنیاد سینمایی فارابی» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» تشکر کنم که اجازه دادند در کنار ایشان کار کنیم. عوامل این کار در سختترین شرایط ممکن کار میکردند و جایگاهشان در سینمای ایران پایدار خواهد بود.
ستاره پسیانی، بازیگر نیز درباره ایفای این نقش که با خودش فاصله سنی زیادی داشت، گفت: من پیشتر سابقه همکاری با مهدی جعفری را داشتم و وقتی با من تماس گرفتند و فیلمنامه را خواندم، بسیار جذب داستان شدم. من در این فیلم نقش کاراکتری که حدود ده سال از من بزرگتر است را ایفا کردم که برایم چالش جذابی بود.
بازیگر فیلم «یدو» افزود: ما شصت روز در گرمای پنجاه و یک درجه در شهر آبادان و در اوج شیوع ویروس کرونا کار کردیم.
جعفری درباره حضور پسیانی در این پروژه و ایفای نقش مادر گفت: در قصه اصلی سن مادر کمی بالا است و ما در جهان فیلمنامه سن مادر را کمی پایینتر آوردیم. ما با چند بازیگر در آن سن و سال تماس گرفتیم که به هر دلیلی همکاری میسر نشد. اما در نهایت ستاره پسیانی پذیرفت و ریسک کرد.
او ادامه داد: ستاره پسیانی تنها بازیگر حرفهای بود که باید بین بازی خودش و بازیگران دیگر تعادل ایجاد میکرد. خوشبختانه همه انرژی گذاشتند و بچههای نابازیگر در کنار ستاره پسیانی با هم به تعادل رسیدند و کار خوبی از آب درآمد.
میلاد صویلاوی، بازیگر نوجوان فیلم «یدو» درباره تجربه حضور در سینما بیان کرد: به لطف آقای جعفری و مصباح چیزهای بسیاری یاد گرفتم و با حضور در این فیلم راهم را پیدا کردم.
ریحانه آریامنش بازیگر خردسال این فیلم نیز گفت: من از بچگی دوست داشتم بازیگر شوم. این فیلم برای من نقطه شروعی در سینما بود و میخواهم مسیرم را ادامه دهم.
عباس عباسی، درباره چهرهپردازی این اثر سینمایی بیان کرد: ستاره پسیانی از همه لحاظ همکاری و همیاری کردند تا بتوانیم به شخصیتی که میخواستیم برسیم. گریم سنگینی روی صورت ایشان انجام میشد و ما از صبر و حوصلهشان ممنون هستیم.
محمد آلبوعلی دیگر بازیگر کودک فیلم گفت: من فکر نمیکردم که فیلم انقدر خوب از آب در آمده باشد. نقشی که من در این فیلم بازی کردم به شخصیت خودم نزدیک بود.
مصباح در ادامه درباره فیلمهایی که تهیه آنها را عهدهدار بوده است، گفت: ما در فیلمسازی غیر از ملاک تجاری، باید ملاکهای آرمانی نیز داشته باشیم. بیشک بحث تجاری مهم است؛ اما اولویت من جنبههای هنری و عقیدتی آثار است. امیدوارم سینما دوباره بازگشایی شود و به فضل الهی فیلمها اکران شوند.
مرتضی نجفی، مدیر فیلمبرداری «یدو» درباره تجربه حضور در این اثر سینمایی، گفت: در مرحلهای که آقای جعفری فیلمنامه را به من پیشنهاد داد بسیار خوشحال شدم؛ چراکه من خودم را مدیون شهدا و خانواده آنها میدانم و با این اثر ادای دینی به آنها کردم. آبادان برای ما تبدیل به شهری الهامبخش شد.
او ادامه داد: در زمان فیلمبرداری فشار کار زیادی داشتیم و بسیاری از بچهها از شدت گرما زیر سرم رفتند. در پایان دوست دارم آرزو کنم که این آخرین جشنواره با ماسک ما باشد.
آیدین ظریف، درباره طراحی صحنه این فیلم توضیح داد: تقریبا تمام فضاهای موجود در فیلم را ساختیم؛ چراکه چهل سال از زمان جنگ میگذرد و ما باید فضا را به آن دهه نزدیک میکردیم.
پسیانی درباره گرفتن سیمرغ جشنواره و انتخاب نقشهای متفاوتش، گفت: تعریفهایی که از بازی من میکنید به منزله جایزه برای من تلقی میشود و گرفتن سیمرغ طبیعتا دست من نیست. من حتما نقشهای متفاوت را انتخاب نمیکنم ، بلکه پیشنهادهای اینگونه به من میرسد. ایفای نقشهای این چنینی و دور از شخصیت خود بازیگر چالش بزرگی برای هر بازیگری به حساب میآید.
میثم مولایی در خصوص تدوین فیلم «یدو» بیان کرد: ما خیلی پیشتر از مرحله فیلمبرداری کار خود را شروع کردیم و درباره مرحله به مرحله کار صحبت و همفکری میکردیم چرا که به دلیل ویژگیهای این فیلمنامه کار متفاوتی پیش رو داشتیم.
او افزود: فیلم ضرباهنگ پایینی دارد و این تجربه چیزهای زیادی به من آموخت. امیرحسین قاسمی که صداگذار کار ما بود، عالی کار کرد و دوست دارم از عزیزانی که کار پست پروداکشن را انجام دادند، تشکر کنم. من در ابتدا مخالف حضور ستاره پسیانی بودم؛ اما با دیدن بازیاش نظرم عوض شد.
جعفری در خصوص آهنگسازی فیلم اظهار کرد: انتخاب بامداد افشار برای من ریسک بود به این دایل که این کار با فیلمهای قبلی که کار کرده بود، تفاوت داشت. من کار آهنگسازی او را قبلا در فیلم «پوست» شنیده بودم و بسیار دوست داشتم. انتخاب این کار برای او هم ریسک بود و این جسارت از جوانی مثل بامداد برمیآمد. ما برای رسیدن به این موسیقی آواهای آبادانی را انتخاب کردیم و به عنوان موتیفهایی در کار استفاده کردیم که به نظرم نتیجه کار مطلوب شده است.
این کارگردان، همچنین با بیان اینکه کار خود را با بازیگری تئاتر شروع کرده است، افزود: همیشه کار سینما را جدی، سخت و پیچیده میدیدم و با خودم عهد کردم که عجله نکنم و آرام قدم بردارم تا به تجربه ساخت اولین فیلم بلند برسم.
او درباره کار با بازیگران گفت: من از بازیگردان برای آثارم استفاده میکنم که در انتخاب و آمادهسازی بچهها به ما کمک کند و اینگونه کار من برای کنترل بازیها آسانتر است.
محمد برادران، درباره جلوههای ویژه، فیلم «یدو» توضیح داد: پست پروداکشن این پروژه بسیار پیچیده بود، چراکه حجم زیادی انفجار و تخریب داشتیم. جدا از بحث جنگ، فیلم تاریخی بود و همه این موارد، شرایط را پیچیده میکرد.
جعفری با اشاره به اینکه این فیلم با سختیهای فراوان ساخته شد، افزود: به دلیل شرایط کرونا در اخذ مجوزها و بسیاری از امور با چالش مواجه شدیم. برای ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدس باید بر توانایی خود و گروه حساب کنید، چرا که خیلی نمیتوان بر کمک نهادها و ارگانهای مربوطه حساب کرد.
مصباح نیز در ادامه با بیان اینکه شانس با ما یار نبود و فیلم ما در آخرین روز جشنواره اکران شد، گفت: دوست دارم از اهالی رسانه تشکر کنم که مبلغ فیلم ما بودند و امیدوارم فیلم را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم یدو جشنواره فیلم فجر۳۹ ستاره پسیانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۹۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال ۱۴۰۳ گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالشها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزههای مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیتهای قابل اعتنایی به دست آورد.
وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزههای مختلف سینما شکل گرفته است در سال جاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، ضروری است با اهتمام ویژهتری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: علاوه بر ظرفیتها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار ویژهای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشاندهنده جایگاه و قابلیتهای خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است.
محور رونق سینما، مخاطب است
خزاعی با تاکید بر شاخصهای موثر در رونق سالنهای سینما بیان کرد: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونههای مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده میشود و یکی از سیاستهای سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلم های روی پرده اکران خواهد بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلمهای کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بودهایم، افزود: با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
سینما، ویترین گفتمان جدی اندیشههاست
رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه، گفت: بسیاری از مسایل و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را میتوان با زبان هنر بیان کرد و سینما میتواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشهها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما میتواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغهها و مسایل مهم جامعه بپردازد.
در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسایل جاری مدیریت سینما مطرح کردند.
جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.
کد خبر 6093423 سید امیر شایان حقیقی